Vuosikertomus 2022

Kasvoimme uusilla markkinoilla, optimoimme liiketoimintamalliamme ja toimintaamme sekä kehitimme vastuullisuuttamme

Toimitusjohtajan katsaus: Tapio Pajuharju

Olen erittäin ylpeä Harvian suorituksesta vuonna 2022. Markkinatilanne oli poikkeuksellisen myrskyisä, mutta Harvian tiimi osoitti ihailtavaa sitoutumista ja venyi hienosti säilyttäen vahvan kannattavuutemme.

Avainluvut
172.4 M€
Liikevaihto
36.5 M€
Oikaistu liikevoitto
34.0 M€
Operatiivinen vapaa kassavirta
47.3 %
Omavaraisuusaste
1.45 EUR
Osakekohtainen tulos
3.6 M€
Investoinnit

Kansainvälisen kasvun vuosi

Teimme kasvumme tueksi ennätykselliset investoinnit (11,8 miljoonaa euroa) tuottavuuden ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen. Kylpytynnyrivalmistaja Kiramin ja saunakivitoimittaja Sauna-Euroxin yritysostot vahvistivat sauna- ja spa-tuotevalikoimaamme. Solmimme myös jakelusopimuksen Japaniin Bergman Limitedin kanssa, tavoitteenamme kehitys Japanin tunnetuimmaksi saunabrändiksi.

Strategia

Strategisten painopisteidemme mukaisesti onnistuimme kasvattamaan keskiostoksen arvoa, laajentumaan maantieteellisesti, kasvattamaan markkinaosuuttamme ja parantamaan toimintamme tehokkuutta vuonna 2022.

Japani
Harvia jatkoi tiivistä yhteistyötään strategisen kumppaninsa Bergmanin kanssa kehittääkseen Harvian tunnettuutta ja kysyntää Japanissa.
Terveyttä lämmöllä
Tuore suomalainen tutkimus paljastaa saunomisen ja liikunnan merkittävät myönteiset yhteisvaikutukset sydän- ja verenkiertoelimistöön.
Harvia sijoituskohteena
Harvialla on vahvat lähtökohdat vahvistaa johtavaa asemaansa globaalissa sauna- ja spa-markkinassa, joka on kasvanut historiallisesti keskimäärin 5 % vuodessa.

Innovaatiot ja uudet tuotteet

Vuonna 2022 uusien tuotteiden kehittämisessä keskityttiin pääasiassa moniaistilliseen saunakokemukseen, takapihalla rentoutumiseen ja puhtaampaan palamiseen liittyvään innovointiin. Toteutimme myös energiankulutukseen liittyvää tutkimusta ja perehdyimme hyvinvointiteknologioihin.

Vastuullisuus

Tavoitteenamme on edistää vastuullisuutta toimialallamme. Olemme sitoutuneet saavuttamaan hiilineutraaliuden omassa toiminnassamme vuoteen 2030 mennessä ja parantamaan sauna- ja spa-kokemusten vastuullisuutta jatkuvasti työntekijöistä, asiakkaista ja kumppaneista muodostuvan turvallisen ja lämminhenkisen yhteisön voimin.

Ladattavat materiaalit
Harvia Oyj vuosikertomus 2022