Vuosikertomus 2021

Kasvoimme voimakkaasti, paransimme tuottavuutta ja kehitimme vastuullisuustyötämme

Toimitusjohtajan katsaus

Olen erittäin ylpeä saadessani olla osa Harvian loistavaa tiimiä, joka ylsi erinomaiseen suoritukseen pandemian aiheuttamista haasteista huolimatta. Olemme todella tyytyväisiä vuoden 2021 tulokseen.

Avainluvut
179.1 M€
Liikevaihto
64.2 %
Liikevaihdon kasvu
47.3 M€
Oikaistu liikevoitto
20.4 M€
Operatiivinen vapaa kassavirta
42.4 %
Omavaraisuusaste
11.8 M€
Investoinnit

Kansainvälisen kasvun vuosi

Teimme kasvumme tueksi ennätykselliset investoinnit (11,8 miljoonaa euroa) tuottavuuden ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen. Kylpytynnyrivalmistaja Kiramin ja saunakivitoimittaja Sauna-Euroxin yritysostot vahvistivat sauna- ja spa-tuotevalikoimaamme. Solmimme myös jakelusopimuksen Japaniin Bergman Limitedin kanssa, tavoitteenamme kehitys Japanin tunnetuimmaksi saunabrändiksi.

Strategia

Strategianamme on kasvattaa keskiostoksen arvoa, laajentua maantieteellisesti ja parantaa jatkuvasti tuottavuutta. Vuonna 2021 strategian toteutus eteni kaikilla alueilla suunnitelman mukaisesti. Kasvatimme markkinaosuuttamme ja nousimme liikevaihdolla mitattuna sauna- ja spa-alan suurimmaksi yhtiöksi.

Kirami
Suomalainen kylpytynnyrivalmistaja Kirami ja Harvia luovat yhdessä kuluttajille takapihan paratiisin.

EOS
Saksalainen saunateknologiayhtiö EOS Group jatkaa Harvia-konsernin suunnannäyttäjänä premium- ja ammattilaiskanavassa.
Toimitusketju
Harvian toimitusketju toimi loistavasti raaka-aineiden ja komponenttien saatavuushaasteista ja hintojen noususta huolimatta.

Innovaatiot ja uudet tuotteet

Harvian intohimona on innovoida tulevaisuuden sauna- ja spa-elämyksiä, jotka hyödyntävät lämmön terveyttä edistäviä vaikutuksia ja sopivat eri saunakulttuureihin.

Vastuullisuus

Haluamme toimia alan edelläkävijänä ja tarjota terveyttä ja hyvinvointia edistäviä, vastuullisempia saunaelämyksiä. Vuonna 2021 keskityimme muun muassa puhtaamman palamisen ratkaisujen kehittämiseen ja materiaalien kierrätettävyyden parantamiseen.

Ladattavat materiaalit

Vuosikertomus 2021